Tuesday, July 9, 2013

Bende ajaib di dunia

Cikgu : Murid2.. Siapa yang tahu apakah 7 bende ajaib dalam dunia?
Boon Kok Keong : Piramid cikgu..
Cikgu : Bagus...lagi siapa yg tahu..sila bangun..!!!
Gopal : Taj Mahal..cikgu..
cikgu : Bagus...lagi....!!!
Husin : HATI..cikgu..!!!
Cikgu : Aik..kenapa pulak hati ???boleh kamu terangkan pada kelas..???
Husin : Sebab hati manusia ni.. Orang tak nampak. Tapi boleh rasa.. Kalau hati menangis.. Takde siapa boleh dengar. Dalam hati ada macam² rasa..marah,geram,kecewa,gembira dan macam² lagi. Tuhan ciptakan
hati manusia ni sama tapi tak serupa. Benda² yang manusia cipta tu bukannya ajaib cikgu.. Itu cuma tinggalan sejarah lama. Sebab manusia hari ni,boleh buat benda² yang serupa dengan benda² tu semua.Tapi takde siapa yang boleh cipta hati manusia melainkan Allah S.W.T,cikgu...!!!
Cikgu : (tersenyum) ~
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Monday, April 1, 2013

Setiap

* Setiap ilmu ada amalannya..

* Setiap perkara ada sebabnya..

* Setiap persoalan ada jawapannya..

* Setiap perlakuan ada ganjarannya..

* Setiap kesulitan ada kemudahannya..

* Setiap kesenangan ada rahmatnya..

* Setiap kehidupan ada
dugaannya..

* Setiap takdir ada hikmah di sebalik ketetapannya..

* Setiap amalan ada keberkatanya..

* Setiap yang hidup pasti ada hari kematiannya.


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Thursday, March 21, 2013

Malam Jumaat

Hazik : Yang. Dah siap?
Hazika : Siap bende bang?

Hazika : Ayang lupa ke malam ni malam jumaat?
Hazik : Ohh lupe lak. Jap eh bang..

Hazik : Abang tunggu dalam bilik eh.
Hazika : 5 minit. SAT!

Hazik : YANG!
Hazika: Sampai dah! huhuhu

Hazik : Mari ikut niat abang. Malam ni kita baca yassin, hadiahkan yassin ni kepada Nabi Muhammad s.a.w dan keluarga kita yang dah meninggal. Kita sedekahkan kepada orang tua kita dan saudara-saudara islam kita yang lain dijauhkan dari azab neraka. Kita minta dengan allah semoga keluarga kita selamat dari sebarang musibah. Doakan juga moga-moga allah kurniakan kita anak yang solehah nanti. Insya Allah
Hazika : .......

15 minit kemudian.

Hazik : Yang, dah masak ke belom?
Hazika : Belum la sayang.. Jap eh

Hazik : Takpa, malam ni abang yang masakan. Ayang boleh buat benda lain malam ni.
Hazika : Wah baiknya abang! Muahhh! Tapi bang, ayang nak buat apa selain dari masak?

Hazik : Pergi tukar cadar tilam kita ke warna merah boleh <3
Hazika : buang tebiat lak abang nih, apa kejadahnya nak warna merah malam buta.

Hazik : Tambah mood malam ni.. Aumm aummmm...
Hazika : Eeeeeeeeeeeeee


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Wednesday, March 13, 2013

Kata-Kata Hikmah tentang Wanita

♥ Malu wanita itu mahkota tanpa istana.

♥ Sopan wanita itu perisai menjaga maruahnya.

♥ Ketegasan wanita itu kubu benteng agama..

♥ Kelembutan wanita itu perhiasan budi bahasa.

♥ Kecantikan wanita itu racun menggoncang dunia.

♥ Air mata wanita itu senjata paling utama.

♥ Kehormatan wanita itu permata kemuliaannya.

♥ Ketaqwaan wanita itu permaisuri bidadari syurga.


Alhamdulillah I Am Muslim


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tuesday, March 12, 2013

"10 Kelebihan Orang Bersolat"

1. Diberi Nur Pada Wajah.

2. Dikurniakan ALLAH SWT Akal Yg Cerdas & Otak Yang Pintar.

3. Hati Bercahaya& Tenang Jiwa.

4. Sejahtera Keluarga (Sakinah,Mawadd ­ah, Warahmah).

5. Di Padang Masyhar Tidak Kepanasan Malah Sebaliknya.

6. Dapat Rahmat&Hidayah dari ALLAH SWT.

7. Doanya Sering di Kabulkan.

8. Diberatkan Timbangan Amal&Menerima Buku
Catatan Amal Melalui Tangan Kanan di Akhirat Kelak (Baik).

9. Dipermudahkan Jalan Menuju Ke Syurga Allah.

10. Melintasi Jembatan Sirotol Mustakim di Permudah.

(Al-Imam Ibnu Hajar Al- Asqalani)


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Thursday, March 7, 2013

5 Perbuatan yang amat di sukai Wanita, terkadang para Suami tidak tahu.

✽ BismillaahiRRahmaaniRRahiim ✽



1. Memegang kedua tangannya ... saat ada keperluan ataupun tidak ... genggaman tangan membuat wanita akan merasa
tenang dan aman...

2. Menyibakkan rambut yang jatuh menutupi wajahnya ... wanita akan merasa bahwa dirinya di perhatikan...

3. Kapanpun saat ia menangis sekalah air mata dengan ujung jari secara lembut ...wanita akan merasa amat di sayang....

4. Katakanlah " Aku Mencintaimu " meskipun saat dia marah ... wanita akan lembut hatinya, hilang marahnya bahkan kadang
kala ia akan membalas dengan kata2 yang sama...

5. Mencium tangannya , menganggapnya Nikmat dan Anugrah luar biasa dari ALLAH katakan padanya .. bahwa engkau bersyukur karena ALLAH telah menganugrahkan dirinya
padamu ... wanita akan merasa bahwa ialah satu2 nya yang ada dalam hatimu ... dan tidak ada yang lain ....

NB :
1. Kerjakanlah ini ikhlas semata2 karena ALLAH
( bukan karena kebohongan atau maksud2 lain )

2. Hanya untuk suami kepada istri .... bukan kepada WIL , pacar ... karena akan menambah dosa saya karena menulis kan tulisan ini.

Semoga Bermanfaat Untuk Kita semua Aamiin

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Wednesday, March 6, 2013

Apa Yang Paling Kuat Di Dunia ???

★ BESI itu kuat, tapi API mampu
meleburkan'nya

☆ API itu kuat, tapi AIR mampu
memadamkannya

★ AIR itu kuat, tapi AWAN mampu menyerap'nya

☆ AWAN itu kuat, tapi ANGIN mampu
menolak'nya

★ ANGIN itu kuat, tapi BUKIT mampu
menghalangi'nya ¬

☆ BUKIT itu kuat, tapi MANUSIA mampu
menghancurkan'nya

★ MANUSIA itu kuat, tapi NAFSU mampu
menundukan'nya

☆ NAFSU itu kuat, tapi IMAN mampu
mengalahkan'nya

〃Tapi bila IMAN KUAT tiada apa yang mampu mengalahkan'nya ¬ Ya ALLAH.. Kuatkan IMAN kami di mana saja kami berada. Aamiin...


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tuesday, March 5, 2013

Tabiat Orang Kita

RAMAI ORANG dah jadi tabiat bila nak membelek Quran, dia jilat jari biar basah guna air luir, pastu dia belek Quran. Hukumnya HARAM mengenakan air liur pada Quran. Walaupun air liur tu bukan najis tetapi ia sesuatu yang kotor, jijik. Cuba jilat jari mung pastu calit kat muka orang lain. Dia marah tak? Marah lah. Itu tanda air liur itu kotor. Mana boleh kenakan benda yang kotor pada Quran.

Nanti ada orang kata, "habis tu nak belek muka surat Quran licin nak buat macamana ustaz?". Gunalah air paip! Letak dalam cawan kat sebelah mung. Kalau tak cukup secawan, ambil air satu baldi, apa susah!

"Nak buat macamana ustaz, dulu saya tak tau, ingatkan tak apa...". Dah tau ni, istighfar lah banyak-banyak, pohon keampunan dari Allah.

> Ustaz Azhar Idrus <

----> Mungkin ramai sahabat2 kita tak tau ni. Sila Share untuk pengetahuan mereka juga.


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Paling

1. MANUSIA yang paling
berbahaya adalah "TUKANG
GOSSIP".

2. SENJATA yang paling berbahaya
adalah "LIDAH".

3. KEBIASAAN yang paling
merosak adalah "KUATIR".

4. PERASAAN yang paling tidak
berguna adalah "Tidak Percaya
Diri".

5. KEGAGALAN yang paling
melumpuhkan adalah "ALASAN"
yang di "BUAT - BUAT".

6. KONDISI yang terburuk adalah
Jika KITA tidak mempunyai
"HARAPAN".

7. PAKAIAN yang paling indah di
dunia adalah "SENYUMAN".

8. SUKACITA yang terbesar adalah
"BERAMAL".

9. PEKERJAAN yang paling
memuaskan adalah "BERBUAT
KEBAJIKAN".

10. KOMPUTER yang paling hebat
adalah "PIKIRAN MANUSIA".

11. ENERGI yang terbesar adalah
dorongan "SEMANGAT HIDUP".

12. OBAT TIDUR yang paling
mujarab adalah "PIKIRAN" yang
"DAMAI".

13. DUA KATA yang penuh
kekuatan adalah "SAYA BISA".

14. Aset yang terbesar adalah
"KEMULIAAN HATI.

15. Alat Komunikasi yang paling
Hebat adalah "PIKIRAN BERSIH".


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Monday, March 4, 2013

~*'''' MANUSIA GUDANG MASALAH '''*~

Ada kasih sayang disetiap Amarah
Ada pengorbanan disetiap KETIDAKPEDULIAN
Ada harapan dibalik setiap KESAKITAN
Ada kekecewaan disetiap derai tawa

Ingat,kita bukan satu satunya manusia dengan segudang masalah

TERSENYUMLAH

Karena senyum mampu membasuh setiap luka

MAAFKANLAH

Karena maaf mampu menyembuhkan semua rasa sakit
Hanya ada ALLAH tempat segalanya bermuara
KepadaNya kita berserah atas segala pinta

¯`*•.¸♥ღ Sahabat Cinta, Mohon partisipasinya untuk mendekat & merapat, memberi semangat & do'a kepada saudara kita di Palestina; Silahkan Bergabung Di
Freedom For Palestine
Semoga Allah merahmati kita... ღ♥¸.•*´¯)


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Sunday, March 3, 2013

JILBAB TRENDY

Adik : "Mbak, pinjem jilbabnya dong...!"

Kakak : "Boleh... Ambil sendri ya dek, tuh ada di lemari."

Adik : "Aku ambil yang segiempat aja ya mbak..."

Kakak : "He'em..."

Si adik bercermin sambil membentuk jilbab yang dililit ke leher....

Adik : "Gimana mbak, cantik tidak...?"

Kakak : "Subhanallah... Adikku memang cantik... Dan paliiing manis dech.. Tapi, akan lebih manis lagi kalau menggunakan jilbab yang sesuai syari.."

Adik : "Mbak,.tapi yang model ini lagi trend mbak..!"

Kakak : "Adik cantik, mbak tanya yach... Apa tujuanmu berjilbab? Apa karena modis dan trend, terus biar dilihat dan dilirik para lelaki yang bukan mahrammu?"

Adik : "Ya gak gitu dong mbak... Yach, biar gak kelihatan seperti ibu-ibu aja.."

Kakak : "Adiiiik, adikku yang cantik, bukankah Allah menyuruhmu ulurkan jilbab bukan dililit atat diikat tinggi seperti punuk unta... Nah, kalau diulurkan gini kan jauh lebih aman buatmu dari segala fitnah dan panah syetan yang diterapkan pada sepasang mata lelaki bila melihatmu keluar rumah..."

Adik : "Oooh gitu ya mbak, ia dech adik faham sekarang.. Makasih ya mbakku sayang.."

Alhamdulillah I Am Muslim
Lautan Air Mata

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Saturday, March 2, 2013

Air Mata

::Mengapa sangat sulit utk menahan airmata ketika kita tengah sangat terluka?

Kerana airmata adalah satu-satunya cara bagaimana mata berbicara ketika bibir tak mampu menjelaskan apa yg telah membuat perasaanmu terluka.::

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Thursday, February 28, 2013

Gaji Kakitangan Awam + Elaun Perumahan Naik? 2013

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak berbesar hati di mana akan bertindak meluluskan kenaikan gaji kakitangan awam 2013 sekitar RM400 dan elaun perumahan dinaikkan kepada (antara RM350-RM450). Dan dijangka kenaikan gaji kakitangan awam + elaun perumahan (ETP) akan diluluskan pada seawal hari Khamis ini atau selewat-lewatnya awal minggu hadapan.

Dalam pada masa yang sama, (CUEPACS) dilihat akan terus menekan supaya kerajaan mengkaji semula faedah pinjaman perumahan kakitangan awam sebanyak 4 peratus dengan menurunkan ia kepada satu peratus.

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Selamat Hari Tua

Assalamualaikum
Salam sejahtera dan dalam 1 Malaysia
Di kesempatan 28 Feb 2013 ingin saya wish
Selamat Menyambut Hari Tua yang ker 26
Semoga dengan rahmat dan keberkatan darinya yang Maha Esa
Allah memelihara rezki kesihatan, kebahagian dan kesentosaan kamu sekeluarga.
InsyaAllah.

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Wednesday, February 27, 2013

Redha Pada Takdir Allah

Terkadang seseorang tertimpa takdir yang menyakitkan yang tidak disukai oleh dirinya, kemudian dia tidak bersabar, merasa sedih dan mengira bahwa takdir tersebut adalah sebuah pukulan yang akan memusnahkan setiap harapan hidup dan cita-citanya. Akan tetapi, sering kali kita melihat dibalik keterputus-asaannya ternyata Allah memberikan kebaikan kepadanya dari arah yang tidak pernah ia sangka-sangka.

Sebaliknya, berapa banyak pula kita melihat seseorang yang berusaha dalam sesuatu yang kelihatannya baik, berjuang mati-matian untuk mendapatkannya, tetapi yang terjadi adalah kebalikan dari apa yang dia inginkan.

Saudariku… Seandainya kita mau merenung dan sedikit berfikir, sungguh di setiap apa yang telah Allah takdirkan untuk hamba-hamba-Nya, di dalamnya terdapat hikmah dan maslahat tertentu, baik ketika itu kita telah mengetahui hikmah tersebut ataupun tidak. Demikian juga ketika Allah Ta'ala menimpakan musibah kepada kita, maka kita wajib berprasangka baik kepada-Nya. Sudah sepantasnya kita meyakini bahwa yang kita alami tersebut akan membawa kebaikan bagi kita, baik untuk dunia kita maupun akhirat kita. Minimal dengan musibah tersebut, sebagian dosa kita diampuni oleh Allah Subhaanahu wa Ta'ala. Oleh karena itu, maka lihatlah takdir ini dengan kacamata nikmat dan rahmat, dan bahwasanya Allah Ta'ala bisa jadi memberikan kita nikmat ini karena memang Dia sayang kepada kita.

Karena Allah Ta'ala pun telah berfirman,

و عسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وهُوَ خَيْرٌ لكَمْ وَعَسى أَنْ تُحِبُّوْا شَيْئا وهو شرٌّ لكم واللهُ يعلمُ وأَنْتُمْ لا تَعْلمُوْنَ

"Bisa jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan bisa jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."(QS. Al Baqarah: 216)

Alhamdulillah I Am Muslim
Amar Ma'ruf Nahi Munkar

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tuesday, February 26, 2013

Lawak Bodoh

Lelaki: awak.. dah bangun?
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak.. jangan lupa sarapan yer..
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak..saya nak pergi kerja ni..
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak, saya dah balik..penat nak tidur jap..
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak buat apa tu awak? jaga diri yer..
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak, walaupun awak diam, saya tetap kan selalu sms awak..
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak.. saya rindu awak..
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak..saya betul rindu awak :'(
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak, tengah buat ape tu? jangan lupa makan taw!
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak..saya sakit..sakit rindu..hehe..
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak, hari ni saya ada hal skt, nak g hospital..

Gadis: awak sakit ape?

Lelaki: eh eh..awak..saya tak sakit..saya saja jer..hehe, rindu sms dari awak..
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak..merajuk lagi yer?
Gadis: (ignore)
Lelaki: awak..kalau esok saya dah takde, maafkan segala kesalahan saya pada awak taw. saya pun maafkan kesalahan awak juga.. saya harap awak pandai jaga diri..
Gadis: (ignore)

Selepas sms terakhir itu,
si gadis tidak lagi menerima sms dari kekasihnya itu..
kerana merasa bersalah si gadis pun sms kekasihnya itu..

Gadis: yer..awak jangan risau kan saya, tahu lah saya jaga diri..awak tengah buat ape tu?

tibe2..

[Adek] kepada lelaki: Abang saya dah meninggal..jangan sms kat NO ni lagi.

Gadis : (dalam hati) Dah mampus ngupenya...baguslah :)


# Hargai s'sorang yang ambil berat kat kita , cintai dia seadanya..kerana bila dah tiada menyesal pun tdk berguna. ( Dalam hati : aku tak pernah menyesal pon )

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Sunday, February 24, 2013

10 Kelebihan Orang Bersolat (MESTI SHARE)

1. Diberi nur pada wajah.

2. Dikurniakan ALLAH SWT akal yg cerdas & otak yang pintar.

3. Hati bercahaya & tenang jiwa.

4. Sejahtera keluarga (sakinah, mawaddah, warahmah)

5. Diberi kesihatan yg baik & cergas anggota badan.

6. Dapat rahmat & hidayah dari ALLAH SWT

7. Terbuka pintu langit & doa dimakbulkan Allah s.w.t.

8. Diberatkan timbangan amal & menerima buku catatan amal melalui tangan kanan di akhirat kelak.

9. Dipermudahkan jalan menuju ke syurga Allah.

10. Akan bertemu ALLAH SWT dengan redhaNya.


(Al-Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani)


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Saturday, February 23, 2013

Senyum

MyNewsHub

"SENYUM" ringan tak bersuara tapi, penuh makna.

"SENYUM" murah tapi, tak ternilai dengan ringgit.

"SENYUM" tak perlu tenaga tapi, besar motivasinya.

"SENYUM" hal yang mudah tapi, selalu nampak indah.

"SENYUM" 1 perkara yang biasa tapi, boleh menjadi istimewa.

"SENYUM" ibadah yang paling mudah tetapi, berpahala setara dengan sedekah.

Penuhilah hari2 kita dgn senyuman manis agar semua org ikut tersenyum kerana kita.


* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Friday, February 22, 2013

Jangan Curi

Tolong Jangan Curi (♥) ini,
Jika Tak Tahu Nak Jaga ..

Tolong Jangan Curi (♥) ini,
Jika Tak Tahu Nak Hargai ..

Tolong Jangan Curi (♥ ) ini,
Jika Hanya Ingin Melukai ..

Tolonglah ,

Jagalah (♥ ) Seseorang Itu
Dengan Sebaiknya ..

KERANA,

Ia Terlalu Berharga Untuk
Dihancurkan.. :-)




* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Saturday, February 16, 2013

Broga Hill

* segalanya di sini ~

Alhamdulillah pagi tadi selamat mendaki bukit broga
best jugak sudah kian lama aku tak buat aktivity mendaki nieyh
pagi tadi aku bersama sahabat2 aku yang datang dari Melaka dan Brunei
takde lah ramai mana ktorang pegih tuh
dalam 9 orang saja...dua pasang suami isteri dan 1 pasang tunangan
3 lagih tuh biasalah bujang2 mengekor...huhuhu



yang selamat sampai kt puncak bukit nieyh just pasangan
suami isteri bersama geng bujang jerw lah...hohoho
yang laen sekerat saja..da tak buleh dah...pancit awai...hohoho







insyaAllah..if ada kesempatan lagih
buleh lah kita panjat lagih..hohohoho
panjat jangan tak panjat...chilL
* alamirie.com

Thursday, February 14, 2013

Melawat X- Opis Aku

sejak aku berpindah opis ke bangunan baru nieyh
Kiranya ini kali pertama aku jejak kaki pusing2 dalam x opis aku
Nieyh bukan harinieyh punye citer
23 January arituh aku pegih melawat...
Semak betul opis tuh skunk...
Banyak betol fail..bersepah2 tuh..
Apa buleh buat kan...tak boleh nak salahkan staff KLR yang amik tempat x-opis aku tuh...
Fail diorg banyak but..tempat nak simpan fail tuh sikit...memang tak cukup laaa
Kiranya bertuah jugak laaa..dapat jugak aku melawat situh..
Kalau dulu..aku selalu merayau2 opis orang
Skunk aku da tak mcm tuh daa...da tak masuk opis jiran2 lagih da...
Entah laaa...malas kowt...hohoho...
K lah...bye.

* Mr Ej
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Friday, February 8, 2013

Kisah 50 sen

Kringggg.. Terima kasih cikgu, semua pelajar beredar ke kantin. Tapi seorang pelajar ni tak keluar utk rehat.
Awak tak rehat ke Alif? Ujar sy kpd pelajar ni. Tak cikgu. Jawab alif ringkas.

Kenapa alif tak rehat? Jawab alif "Mak sy beri 50 sen sehari cikgu. Kat kantin 50 sen ni dpt beli nugget je sekeping. Malu la cikgu beratur panjang2 dpt beli nugget je. Jadi sy kumpul duit hari ini utk makan hari esok. Jadi sy dpt la makan nugget 50 sen dan air sirap 50 sen. Sy kat kantin hari Selasa dan Khamis je cikgu " alif tertunduk malu

Perasaan sy mula bercampur baur, sedih sebak. Di zaman 2013 ini masih ada pelajar yg membawa 50 sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 50 sen jumlah yg kecil sedangkan bg pelajar ini 50 sen sgt besar ertinya.

Saya tanya lg, kalau hari jumaat awak tak pergi kantin la ye?
Owh hari jumaat duit 50 sen ni sy sedekah masa bacaan yasiin cikgu. Jawab alif dgn bersahaja. Mak sy kata kalau kita sedekah rezeki kita akan bertambah..
Mata saya dah berkaca...Sy terkejut dan bertambah sebak. Dah la duit ada 50 sen. Siap boleh sedekah pulak. Ya Allah, limpahkanlah rezeki bg keluarga pelajarku ini..luaskan rezeki mereka semoga mereka tidak lagi berada dalam kemiskinan.

Huh macam terpukul sungguh sy, bayangkan duit 50 sen yg diberi utk makan, dia infakkan 50 sen utk tabung sekolah setiap jumaat semasa bacaan yasiin.
Mungkin kisah ini nampak simple tp bagi saya ia memberi seribu pengajaran. Mungkin Allah nak temukan sy dgh pelajar ini supaya lebihkan sedekah. berinfak.

Bagaimana pula dgn kita? Mampukah kita istiqomah bersedekah setiap hari jumaat?

Hari ini hari Jumaat. Ayuh kita berazam utk lebihkan sedekah pd hari jumaat yg mulia ini. Semoga Allah s.w.t memberikan ganjaran kpd kita semua. InsyaAllah

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tuesday, February 5, 2013

Lelaki Tampan Buat Para Muslimah

Lelaki tampan buat para muslimah adalah :

♥ dia bangun pada waktu SUBUH untuk menghadap TUHAN nya
♥ dia melapangkan waktu kerjanya untuk menyembah TUHAN nya pada waktu ZUHUR
♥ dia tahan kepenatannya semata-mata untuk berjumpa TUHAN nya tatkala ASAR menjelang
♥ dia tinggalkan dunianya buat seketika di kala MAGHRIB tiba
♥ dia menepati waktu solatnya pabila azan ISYA' sudah berkumandang

Lelaki yang tampan hatinya seperti ini menjadi idaman para wanita muslimah kerana :

♥ mereka adalah bakal imam wanita
♥ mereka adalah bakal pemimpin keluarga
♥ mereka adalah insan yang bakal dihormati dan ditaati para isteri
♥ mereka adalah individu yang bakal menunjukkan jalan ke syurga pada keluarganya

:: Lelaki tampan hati adalah lelaki soleh, dambaan wanita solehah :)

♥ Like | Comment | Share ♥
jom LIKE page ni --->> KELAB BLOGGERZ

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Monday, February 4, 2013

Haram Berkhawin 1 Pejabat

Mie : Aku nak kawin la Joi
Joi : dengan budak mana?
Mie : satu pejabat
Joi : Ish mana boleh kawin satu pejabat… haram tuh!
Mie : awat lak haram? hang ni terikut ajaran sesat nie
Joi : aku ada dengaq ceramah gak kot kat mesjid.
Mie : ok habaq mai sebab pa jadi haram?
Joi : Islam suruh kawin paling ramai 4 orang ja. kalau dah satu pejabat ada 20-30 org perempuan, tu kan ke haram.:P

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Wednesday, January 23, 2013

Jawapan yang Paling Best Untuk Wanita

Soalan : Apa hukum orang LELAKI pakai seluar ketat?

Jawapan Ustaz Azhar Idrus : Jika ketat sangat hingga nampak
bentuk peha dan punggung hukumnya MAKRUH, tapi jika nampak jelas bentuk ANGRY BIRD maka hukumnya HARAM.

Tapi jika perempuan, nampak bentuk badan sahaja dah haram. Memakai baju lengan pendek walaupun lengan
pakai INNER ketat, pun haram. Pakaian perempuan tak boleh menampakkan bentuk badan dan warna kulit. Kenapa begitu? Sebab bentuk tubuh badan perempuan ni special. Ada daya
tarikan.

Bentuk badan lelaki ni ibarat kancil, manakala bentuk badan perempuan ibarat Lamborghini Diablo. Kalau letak bersebelahan, orang giler je yang pegi tengok kancil dulu.- Ustaz Azhar Idrus-

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Salam Maulidur Rasul

Selamat menyambut "Maulidul Rasul "buat semua umat Islam ..
Rasulullah S.A.W adalah sebaik-baik contoh pemimpin dan tauladan yang baik..
baginda berdakwah dengan cara dakwah yang berhikmah..
marilah kita bersama-sama memperbanyakkan selawat kepada
baginda tanda kita kasih & sayang pada Rasulullah S.A.W dan mengamalkan sunnahnya..

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Tuesday, January 22, 2013

Sahabat

Sifat yang perlu ada sebagai seorang sahabat:

* Ikhlas bersahabat kerana ALLAH
* Redha menerima kekurangan sahabat kita
* Tidak mengharapkan kebaikan atau ada niat yang tersembunyi
* Sabar dan menegur sahabat dengan berhikmah
* Sayang sahabat kita seperti sayang diri sendiri
* Sanggup berkorban demi kebaikan sahabat
* Bertolak ansur dalam sesuatu perkara
* Berfikiran terbuka dalam menerima pendapatnya

"Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya." (Hadis riwayat al-Hakim)

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

CiNTA

Cinta ibarat kupu-kupu. Makin kau kejar, makin ia
menghindar.
Tapi, bila kaubiarkan ia terbang, ia akan
menghampirimu di saat kau tak menduga.
Cinta mampu membahagiakanmu tapi sering pula ia
menyakiti,
Tapi cinta itu hanya istimewa apabila kau berikan cinta
kepada seseorang yang layak menerima. Kepada yang
ragu-ragu dengan PERNIKAHAN... Cinta bukannya mencari
seseorang yang "SEMPURNA", tetapi menemukan
seseorang yang mampu menjadikan dirimu sempurna.

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Kenapa ? Dan Jawapan yang paling Sesuai Untuk NonMuslim Bertanya !

Lelaki Inggris bertanya: "Kenapa dalam Islam wanita tidak boleh jabat tangan dengan Lelaki?"

Syeikh menjawab: "dapatkah kamu berjabat tangan dengan ratu Elizabeth?

Lelaki Inggris menjawab: "Oh tentu tidak boleh! Cuma orang-orang tertentu saja yang dapat berjabat tangan dengan ratu."

Syeikh tersenyum & berkata: "Wanita-wanita kami (Kaum muslimin) adalah para ratu, & ratu tidak boleh berjabat tan
gan dengan Lelaki sembarangan (yang bukan mahramnya)."

Lalu si Inggris bertanya lagi, "Kenapa perempuan Islam menutupi tubuh dan rambut mereka?"

Syeikh tersenyum dan punya 2 coklat, ia membuka yang pertama terus yang satu lagi tertutup. Dia melemparkan keduanya ke lantai yang kotor.

Syeikh bertanya: "Jika saya meminta Anda untuk mengambil satu coklat, mana yang Anda pilih?"

Si Inggris menjawab: "Yang tertutup..."

Syeikh berkata: "Itulah cara kami memperlakukan dan melihat perempuan kami."

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Masing-Masing

Walaupun "KUBUR LAIN-LAIN, DOSA LAIN-LAIN, SEKSA NERAKA LAIN-LAIN"
tapi, INGATLAH :

✿ܓ yang memandikan jenazah kamu "ORANG LAIN"
✿ܓ yang sembahyang jenazah kamu "ORANG LAIN"
✿ܓ yang mengkafankan jenazah kamu "ORANG LAIN"
✿ܓ yang mengkebumikan jenazah kamu "ORANG LAIN"
✿ܓ yang membacakan yasiin untuk kamu "ORANG LAIN"
✿ܓ yang bersedih diatas kematian kamu juga melibatkan "ORANG LAIN"

>>> Individu yang berkata begitu sebenarnya amat cintakan dunia dan TAKUT mati..ingatlah setiap yang bernyawa pasti akan merasai MATI..jadi jangan menyusahkan "YANG LAIN" dengan perangai kamu yang "TIDAK DISENANGI ALLAH dan MAKHLUKNYA" .:')

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Ibu

NANGIS BACA INI ::
Aku mempunyai pasangan hidup...
Saat senang aku cari pasanganku
Saat sedih aku cari ibu
Saat sukses aku ceritakan pada pasanganku
Saat gagal aku ceritakan pada ibu
Saat bahagia aku peluk erat pasanganku.
Saat sedih aku peluk erat ibu.
Saat sambut valentine slalu beri hadiah pada
pasangan.
Saat sambut hari ibu aku cuma dapat ucapkan
"Selamat Hari Ibu".
Selalu aku ingat pasanganku.
Selalu ibu yg ingat aku.
Setiap saat aku akan call pasanganku
Kalau ingat aku akan call ibu
Selalu aku belikan hadiah untuk pasanganku.
Entah bile aku akan belikan hadiah untuk ibu
Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja
bolehkah kau kirim wang untuk ibu?
Ibu tdk mnta banyak... lima puluh sebulan pun
cukuplah".
Berderai air mata jika kita mendengarnya .
Tapi kalau ibu sudah tiada
ibu aku RINDU,aKU RIIINDDUU,
SANGAT RINDU.
Berapa bnyk yang sanggup menyuapkan
ibunya makan
berapa bnyk yang sanggup melap muntah
ibunya
berapa bnyk yang sanggup mengganti lampin
ibunya
berapa bnyk yang sanggup..... membersihkan
najis ibunya
berapa bnyk yang sanggup....... membuang ulat
dan membersihkan luka kudis ibunya
berapa bnyk yang sanggup berhenti kerja untuk
menjaga ibunya
Dan akhir sekali berapa bnyk yang
sembahyang JENAZAH ibunya......
"Jika kamu menyayangi ibumu,
"forward"kanlah kepada sahabat- sahabat
anda
sayangilah ibumu selagi.
masih ada

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Monday, January 21, 2013

Rahmat Allah

★ BESI itu kuat, tapi API mampu
meleburkan'nya

☆ API itu kuat, tapi AIR mampu
memadamkannya

★ AIR itu kuat, tapi AWAN mampu menyerap'nya

☆ AWAN itu kuat, tapi ANGIN mampu
menolak'nya

★ ANGIN itu kuat, tapi BUKIT mampu
menghalangi'nya ¬

☆ BUKIT itu kuat, tapi MANUSIA mampu
menghancurkan'nya

★ MANUSIA itu kuat, tapi NAFSU mampu
menundukan'nya

☆ NAFSU itu kuat, tapi IMAN mampu
mengalahkan'nya

〃Tapi bila IMAN KUAT tiada apa yang mampu mengalahkan'nya ¬ Ya ALLAH.. Kuatkan IMAN kami di mana saja kami berada. Aamiin...

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Benda Paling Ajaib di Dunia

Cikgu : Murid2.. Sape yg tahu apakah 7 bende ajaib dalam dunia?

Boon Kok Keong : Piramid cikgu..

Cikgu : Bagus...lagi siapa yg tau..sila bangun..!!!

Gopal : Taj Mahal..cikgu..

cikgu : Bagus...lagi....!!!

Husin : HATI..cikgu..!!!

Cikgu : Aik..kenapa pulak hati ???boleh kamu terangkan pada kelas..???

Husin : Sbb hati manusia ni.. Orang x nampak. Tapi boleh rasa.. Kalau hati menangis.. Xde sape buleh dengar. Dalam hati ada macam2 rasa..marah, geram, kecewa, gembira dan macam² lagi. Tuhan ciptakan hati manusia ni sama tp tak serupa. Bende² yg manusia cipta tu bukannya ajaib cikgu.. Itu cuma tinggalan sejarah lama. Sbb manusia hari ni.. Boleh buat bende² yg serupa dengan bende² tu semua.tapi xde sape yg buleh cipta hati manusia..cikgu...!!!

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

30 PERKARA YANG PERLU DIJAUHI OLEH WANITA



1. Menyambung rambut palsu
2. Bertatu, mencabut bulu wajah dan mengikir gigi
3. Keluar rumah dengan memakai minyak wangi
4. Memperlihatkan perhiasan (bersolek) di depan lelaki lain
5. Menolak panggilan suami untuk tidur bersama
6. Membuka rahsia hubungan suami isteri
7. Berpuasa sunat tanpa izin suami
8. Membelanjakan harta suami, tanpa izin suami
9. Derhaka kepada suami
10. Meminta cerai tanpa sebab yang jelas

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=402738876485684&set=a.115609218531986.22414.103099216449653&type=1&relevant_count=1

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Pengalaman Mengajar

Kita pernah "DiLUKAI"
dan mungkin pernah "MELUKAI"
tapi kerana itu kita BELAJAR
tentang bagaimana cara menghargai,menerima,berkorban dan memperhatikan.
Kita pernah"DIBOHANGI"
dan mungkin pernah"MEMBOHONGI"
tapi dari itu kita belajar bagaimana sakitnya rasa dibohongi
dan tentang KEJUJURAN.
Andaikan kita tidak pernah melakukan kesalahan dalam hidup ini , mungkin kita tidak pernah belajar erti diri MEMINTA MAAF dan MEMBERI MAAF.
Setiap waktu yang telah kita habiskan dalam hidup ini ,tidak akan terulang kembali. Namun ada satu hal yang masih tetap bisa kita lakukan , iaitu BELAJAR dari masa lalu untuk hari ESOK yang lebih baik.
Hidup adalah proses,
Hidup adalah belajar,
Tanpa ada batas umur ,
Tanpa ada kata tua,
JATUH , berdiri lagi,
KALAH , memcuba lagi ,
GAGAL, bangkit lagi,
Sampai Allah memanggil :
"Waktunya PULANG".
Ketika hati bersedih kita perlu untuk memilih..
pilihlah untuk senyum,walaupun kita memiliki sebab untuk muram,
pilihlah untuk bangkit walaupun kita telah jatuh dan malu,
pilihlah untuk sabar dan redha walaupun kita ada alasan untuk kecewa,
kerana ingatlah..Allah sentiasa bersama orang yang bersabar.

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Sunday, January 20, 2013

Bufday Party Suzana Mamat

Alhamdulillah
Keberkatan rahmat Allah
Kami dapat sambut hari kelahiran Suzana Mamat yang ker 27
Bersama sahabat2 yang setia
Nawawi Kadir, Wirwanjaya dan Nur Fatma Diana
at Restoran Bayu Malam Bagan Lalang

Dengan ini aku doakan semoga di kurniakan cahayamata...dan di kurniakan kesihatan y baek sokmo.

* alamirie.com
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...